Jas Gripen är ett av Sveriges mest avancerade stridsflygplan, men varför arbetar Saab på en hangarfartygsvariant, kallad Sea Gripen? Svaret ligger långt bort från svenska vatten och i en säkerhetspolitisk förändring i Asien där länder som Kina, Indien och Japan snabbt bygger upp sina marinstyrkor, inklusive hangarfartyg, för att projicera militär makt över sina intresseområden.

Hangarfartyg – en symbol för global makt

Efter kärnvapenubåtar är hangarfartyg de mest effektiva strategiska vapensystemen för stormakter. Med ett hangarfartyg kan en nation visa sin militära närvaro, ge skydd till sina intressen och snabbt projicera makt i internationella vatten. Att flytta ett hangarfartyg till en specifik region är en tydlig maktsignal och ett sätt att visa styrka utan att ta till direkta militära handlingar. Detta har lett till att flera asiatiska länder, inklusive Indien och Kina, intensifierat sina hangarfartygsprogram.

Asiatiska stormakter – tävlan om havens dominans

Det asiatiska intresset för hangarfartyg är långt ifrån nytt. Redan på 1980-talet lade Kina grunden för sin marina upprustning genom att köpa det australiska hangarfartyget HMAS Melbourne för att studera dess konstruktion. Sedan dess har Kina köpt och moderniserat flera äldre sovjetiska fartyg, däribland Varjag, som 2011 började testas av den kinesiska flottan. Detta fartyg fick senare namnet Liaoning och blev Kinas första operativa hangarfartyg. Idag har Kina ytterligare hangarfartyg under konstruktion och beräknas ha en betydande hangarfartygskapacitet till 2025.

Indien är också en nyckelspelare i denna utveckling. Landet fick sitt första hangarfartyg, INS Vikrant, redan 1987 och har sedan dess byggt ut flottan. Denna expansion innebär att Indien redan har börjat operera MiG-29K från sina fartyg och har tre hangarfartyg planerade till 2024. För Japan är situationen mer försiktig men ambitiös; även om de främst opererar helikopterbärande jagare har det blivit tydligt att Japan också vill utöka sin kapacitet för fastvingat flyg på hangarfartyg.

Asiatiska stormakter – tävlan om havens dominans

Varför Sea Gripen?

Indiens marina expansion har gjort landet till en potentiell kund för Saabs hangarfartygsanpassade version av Gripen, Sea Gripen. Indien har redan en flotta av rysktillverkade MiG-29K för sina hangarfartyg, men behovet av fler flygplan är stort och Indien vill undvika att vara beroende av en enda leverantör. Sea Gripen är anpassad för att kunna landa på korta landningsbanor och klara av den hårda miljön ombord på hangarfartyg.

Saab har designat Sea Gripen för att vara flexibel, lätt och kostnadseffektiv. Jämfört med andra hangarfartygsanpassade stridsflygplan är Sea Gripen betydligt lättare och kan operera på mindre, enklare fartyg, något som är attraktivt för länder som Indien, som har olika typer av fartyg i sin flotta. Sea Gripens egenskaper gör det också till ett mer kostnadseffektivt alternativ för nationer som önskar ett avancerat men prisvärt stridsflyg för sina flottor.

Tekniska anpassningar för Sea Gripen

För att kunna operera från ett hangarfartyg har Saab anpassat Gripen med specifika funktioner för att klara de unika utmaningarna på ett hangarfartyg. De tekniska anpassningarna inkluderar:

  • Förstärkt landningsställ: Sea Gripen har fått en förstärkt design för att klara av de hårda påfrestningar som uppstår vid landning på hangarfartyg, inklusive arresteringstrådar som fångar upp flygplanet vid landning.
  • Korrosionsskydd: Eftersom hangarfartygsmiljön är utsatt för hög salthalt i luften, krävs ett avancerat korrosionsskydd för att skydda flygplanets känsliga system.
  • Vikbara vingar: För att minimera den plats som varje flygplan tar upp ombord, är Sea Gripen designad med vikbara vingar, vilket gör det enklare att hantera på hangarfartygens däck.

Dessa egenskaper gör Sea Gripen lämplig för både traditionella hangarfartyg och mindre bärarfartyg, som ofta används av mariner i tillväxtländer med mindre fartygskapacitet.

Tekniska anpassningar för Sea Gripen

Marknaden och den växande konkurrensen

Intresset för Sea Gripen kommer främst från länder i Asien och Latinamerika som vill stärka sina marinstyrkor men som inte har resurser för att köpa de dyraste och största flygplanen, som amerikanska F-35B. Saab positionerar Sea Gripen som ett kostnadseffektivt alternativ med hög kapacitet för de nationer som önskar ett smidigt stridsflyg för sina hangarfartyg men som inte vill binda sig till amerikanska eller ryska alternativ.

Brasilien är ett annat land som kan vara intresserat av Sea Gripen. Landet har tidigare opererat hangarfartyg och har planer på att återuppliva sin flottkapacitet för att skydda sina havsresurser och ekonomiska intressen. Med ökande ekonomiska tillgångar längs sina kuster kan Sea Gripen vara ett strategiskt komplement till Brasiliens maritima försvar.

Sea Gripen och framtiden för svenska försvarsindustrin

Saabs utveckling av Sea Gripen är en intressant utveckling som visar på Sveriges förmåga att anpassa sin försvarsindustri till internationella marknader. Hangarfartygsstridsflyg är en nischmarknad med stark konkurrens från USA, Ryssland och nu även Kina. Sea Gripen kan bli en viktig produkt för Saab, inte bara som ett exportvapen utan också som en plattform för teknisk innovation och internationellt samarbete.

För Sverige innebär Sea Gripen att landets försvarsindustri positionerar sig i en ny marknadsnisch och visar att landet kan leverera högteknologiska lösningar för både luft- och sjöstrid, även om Sverige själv inte opererar hangarfartyg.